Alle projecten
Verduurzaming van mobiliteit en infrastructuur

Waterstofbussen en waterstoftankstations

Sinds twee jaar opereert Qbuzz twee waterstofbussen in de concessie Groningen Drenthe vanuit Delfzijl. Met de inzet van de twee waterstofbussen is ook een waterstoftankstation gemoeid, waarbij groene waterstof als restproduct van Nouryon in de bussen wordt getankt.

Deze waterstofbus is eigenlijk een waterstofelektrische bus. Het verschil met een batterijelektrische bus is dat de waterstofelektrische bus geen groot accupakket heeft, maar aan boord elektriciteit genereert door middel van een waterstofbrandstofcel.

Deze waterstofbussen worden ingezet in de reguliere dienstregeling waarbij een waterstofelektrische bus het voordeel heeft dat deze doorgaans een grotere actieradius heeft dan een batterijelektrische bus.

De inzet blijkt succesvol en heeft daarmee ook de deur geopend voor verdere uitbereiding: vanaf december 2020 zullen een twintigtal waterstofbussen operabel zijn vanuit de stalling aan de Peizerweg in Groningen. Op het terrein van deze stalling gaat Shell een waterstoftankstation bouwen waarbij het wederom gaat om groene waterstof.

Verduurzaming lange afstand

Tevens zetten wij volledig in op de verduurzaming van de langeafstandsbussen, de Qliners. Deze bussen zijn momenteel (en zoals het lijkt ook in de nabije toekomst) enkel nog aan te schaffen met verbrandingsmotor. Voor deze bussen zien wij door het hoge aantal kilometers die zij dagelijks rijden (600 – 1000 km) een toepassing voor waterstof. Kortom, een hoop ontwikkeling op het gebied van bussen op waterstof.

Momenteel loopt er ook nog een aanvraag voor het ‘af-fabriek’ leveren van 100 km/u coaches op waterstof. Hiervoor doen we met een aantal partners in Europa een aanvraag voor subsidie. Indien deze wordt toegewezen zal de implementatie in Groningen-Drenthe plaatsvinden in 2024/2025.