Vijf vragen aan… Michel van der Mark (Qbuzz)

Elke maand stellen wij 5 vragen aan één van onze partners. Lees hieronder wat ze precies doen, hoe belangrijk mobiliteit en innovatie voor hen is en hoe zij de toekomst van mobiliteit zien.

Wij stelden 5 vragen aan Michel van der Mark, Directeur marktontwikkeling bij Qbuzz.

Bedrijf:  Qbuzz
Aantal medewerkers:
2500 

Kun je iets meer vertellen over jullie organisatie, wat doen jullie?

“Qbuzz is een data gedreven bedrijf wat openbaar vervoer verzorgt in 3 regio’s in Nederland met bus, tram en trein. We zijn continu op zoek naar slimme en schone mobiliteitsoplossingen. In Groningen en Drenthe doen we dat in nauwe samenwerking met onze ambitieuze opdrachtgever.”

Welke uitdagingen op het vlak van mobiliteit zien jullie?

“We hebben een duurzaamheidsopgave die we vol ambitie invullen. We rijden in Groningen en Drenthe volledig fossielvrij middels de inzet van HVO en de helft van onze bussen is al volledig zero emissie. Alle lijnen die relatief kort zijn of onderweg laadmogelijkheden hebben, zijn of worden snel omgezet naar zero emissie met elektrische of waterstofbussen.  De lange afstanden worden de volgende uitdaging, denk daarbij aan bussen die dagelijks 400 tot 1000 km rijden. Batterijen zijn niet toereikend (meer batterijen dan reizigers) en waterstofbussen met deze range bestaan nog niet. Ook kleine bussen voor 8 personen zijn een uitdaging. Ze worden te zwaar als je ze gaat elektrificeren. Voor deze twee modaliteiten, lange afstand en kleine bussen, bestaan dus nog geen geschikte bussen die we kunnen inzetten en werken we aan oplossingen.”     

Welke mobiliteitsinnovaties spelen een rol binnen jullie organisatie?

“Naast duurzaamheid zetten we in op slimme mobiliteit. Een voorbeeld is onze multimodale reisplanner die inspeelt op (deel)mobiliteit. Als bus zijn we onderdeel van je reis maar voor de last en first mile zijn er vaak slimmere oplossingen zoals een deelfiets, scooter of deelauto. We kiezen ervoor de reiziger het best passende advies te geven, ook als dat een combinatie van modaliteiten is.”

De toekomst van mobiliteit: hoe hoop je dat die er uit gaat zien?

“Reizen naar je bestemming op een manier die passend is voor de dag en het tijdstip en slim gecombineerd wordt met het dagelijks leven, zoals het ophalen of afgeven van je pakketje of je boodschappen.”

Waarom is het voor jullie belangrijk om partner te zijn van hive.mobility?

“We zien dat we met onze partners kennis en innovatie in het Noorden kunnen aanjagen. Niet stilzitten maar doorpakken en kansen benutten!”